Selene Virtanen Goodspeed-teatterissa Connecticutissa viikon opintomatkalla

Goodspeed Musicals ja foam carving, opintomatkalla Amerikassa

Selene Virtanen työskentelee Suomen Kansallisoopperan lavastamossa ja vetää TAM:n Lavastamokillan toimintaa. Selene etsii aktiivisesti ammatillisia jatkokoulutuskursseja – ja mikä hienointa – kun hän niille pääsee, hän haluaa jakaa saamansa tiedon kollegoille.

Tästä matkasta syntyneillä kontakteilla järjestämme TAM:n Lavastamokillalle koulutuksen. Onnistuimme saamaan yhden kouluttajista, Jenny Knottin, Suomeen opettamaan meille UV-valomaalaustekniikkaa syyskuussa 2018.

Joulukuussa 2017 huomasin Senic Painters Forumilla ilmoituksen foam carving (eli Styrofoamin veistämis) -koulutuksesta. Heitin vitsinä esimiehilleni, että tuonne haluaisin lähteä. Kerrankin oman alan koulutusta tarjolla todella huippuammattilaisten kanssa! Yllätyksekseni esimieheni innostui asiasta kovasti. Alkoi hakuprosessi, rahoituksen ja muiden arkisten asioiden järjestely.

Kurssi oli Connecticutissa, USAn itärannikolla, vajaan kolmen tunnin ajomatkan päässä New Yorkista. East Haddam on idyllinen pikkukaupunki Connecticut-joen varrella, jossa Goodspeed Musicals -teatterilla on iso rooli. Goodspeed on vakavarainen teatteri menestyneiden kantaesitystensä takia. Se on lähettänyt 21 teosta Broadwaylle. Kuuluisin Goodspeedillä kantaesitetty teos on Annie, jota on esitetty Broadwaylla vuosikausia. Anniesta on tehty myös elokuva.

Pääsimme esittelykierroksille teatteritalossa ja kirjastorakennuksessa, jossa oli säilöttynä maailman suurin kokoelma musikaalinuotteja, tekstejä ja musiikkiteatteriin liittyvää kirjallisuutta.

Itse teatteritalo on rakennettu 1879. Goodspeed Musicals perustettiin 1963. Teatteri omistaa kylän pääkadun varrelta suurimman osan rakennuksista. Se omistaa kylästä myös asuintilat noin 90 hengelle, sillä suurin osa näyttelijöistä ja henkilökunnasta tulee muualta Yhdysvalloista töihin Goodspeediin.

Goodspeed. Kuva Selene Virtanen

Verkostoituminen on myös tärkeä syy tämänkaltaisiin koulutuksiin. Löysinkin kurssilta monta uutta kollegaa ja ystävää, joihin pidän yhteyttä jatkossa.

Esityskausi alkaa maaliskuussa ja loppuu joulukuussa. Esityskauden ulkopuolella Goodspeed järjestää kurssimuotoista koulutusta. Foam carving techniques on yksi monista kursseista. Samaan aikaan oli menossa kaksi näytelmäkirjailijoille suunnattua työpajaa.

Foam carving -kurssilla oli neljä opettajaa, joiden kaikkien ansioluettelo ja kokemus oli päätä huimaava:

Diane Fargon (scenic artist) ura teatterissa ja elokuvassa on jatkunut lähes neljä vuosikymmentä.  Hän on toiminut Goodspeedin maalaamon päällikkönä 19 vuotta, kunnes siirtyi päätoimiseksi lavastemaalauksen opettajaksi Boston Universityyn vuonna 2008.

 Jenny Knott on toiminut lavastemaalarina yli 30 vuotta. Hän on myös Roscon maalitehtaiden kouluttaja ja tietopankki, jolle voi soittaa, jos haluaa tietää Roscon maaleista ja pinnoitteista.

Jane Snow on työskennellyt lavastemaalarina kuvanveistäjänä ja puuseppänä suurimman osan elämäänsä. Yli 30 vuotta hän on ollut New Yorkin 829 Union:n jäsen ja työskennellyt huimien projektien parissa mm Disneylle, Broadway-musikaaleissa, Metropolitan oopperassa sekä tehnyt lavasteita kevyen musiikin supertähtien konserttikiertueille. Hän myös opettaa lavastemaalausta New Yorkissa.

Carla Tiezzi On ollut Goodspeedissa töissä vuodesta 1996. Aluksi Dianen opiskelijana, sitten lavastemaalarina. Dianen jäätyä pois hän on edennyt maalaamon päälliköksi. Hän piti lavastamossa paikat uskomattoman hyvässä järjestyksessä.

Itselleni kiinnostavimpana tuomisena oli opettajien kokemuksen tuoma tieto, mitä yritin parhaani mukaan imeä heistä.

Kurssi kesti viikon

Työskentelimme Goodspeedin lavastamossa, joka sijaitsee kahdessa teollisuushallissa hieman kylän ulkopuolella. Toisessa hallissa on puuverstas ja tarpeisto, toisessa hulppeat maalaamon työtilat. Goodspeed remontoi tilat lavastamokseen 2001.

Päivät olivat pitkiä ja työn täytteisiä. Asuimme kylässä vierailevien esiintyjien asunnoissa. Aamuisin klo 8.15 lähti kuljetus lavastamolle. Kurssi oli jäsennelty hyvin. Jokainen opettajista piti vuorollaan luentoja, joissa he toivat esille vuosien saatossa kertyneitä kikkoja ja työtapoja.

Jane piti luennon erilaisista Styrofoam/ Uretaani levy tyypeistä; mistä materiaali on tehty ja mitä pitää ottaa huomioon kutakin materiaalia käyttäessä. Työturvallisuus oli isosti esillä. Kukin opettajista näytti kuvia projekteista, joita he olivat olleet tekemässä ja kertoivat, miten lavasteet oli tehty.

Jenny esitteli Roscon kovat ja joustavat pinnoitteet. Luentojen rinnalla vietiin eteenpäin työpajaa, jossa jokainen osallistuja sai valita mallikuvista rosetin tai reliefin, joka veistettiin ja pinnoitettiin viikon aikana. Pääsimme esittelykierroksille teatteritalossa, kummassakin lavastamohallissa sekä kirjastorakennuksessa, jossa oli säilöttynä maailman suurin kokoelma musikaalinuotteja, tekstejä ja musiikkiteatteriin liittyvää kirjallisuutta.

Opit käyttöön ja kiertoon

Itselleni kiinnostavimpana tuomisena oli opettajien kokemuksen tuoma tieto, mitä yritin parhaani mukaan imeä heistä. Oli hienoa nähdä, miten Jane esimerkiksi ratkaisi elokuvaa tehdessään Vapauden patsaan lyhdyn veistämisen. Tai miten Diane oli maalannut mielettömän tähtitaivaan kangasväreillä ja valkaisuaineilla tullen takaperin tummasta vaaleaan.

Sain ideoita uusista työkaluista ja materiaaleista, joita toivottavasti voin hankkia työpaikalleni. Esim. hevostarvikeliikkeestä täytyy käydä ostamassa kavion puhdistuskoukut kaivertamiseen. Uusi kokeilunarvoinen haaste on styroksin pinnoittaminen Jaxan 600 -kattopinnoitteella. Heillä oli myös käytössä helposti veistettävää Crunchy White Styrofoamia jota ei ole Suomessa ennen tullut vastaan. Täytyy selvittää saako näitä toimitettua meille.

Verkostoituminen on myös tärkeä syy tämänkaltaisiin koulutuksiin. Löysinkin kurssilta monta uutta kollegaa ja ystävää, joihin pidän yhteyttä jatkossa. Lisäksi sain vinkkejä hyödyllisistä sosiaalisen median ryhmistä lavastamotyöntekijöiden verkostoitumiseen ja tiedottamiseen. Kävi ilmi, että Yhdysvalloissa toimii meidän Lavastamokiltaa vastaava järjestö Guild of Scenic Artists. Oli todella kiinnostavaa keskustella USA:n ammattiliittojen toimintatavoista, sillä ne toimivat niin eri lailla kuin meillä.

Tästä matkasta syntyneillä kontakteilla järjestämme TAM:n Lavastamokillalle koulutuksen. Onnistuimme saamaan yhden kouluttajista, Jenny Knottin, Suomeen opettamaan meille UV-valomaalaustekniikkaa syyskuussa 2018.

TAM:n killat toimivat ammattilaisten verkostona ja tapaamisfoorumina

TAM:n 7 kiltaa löytyvät täältä…. 

 

Selene Virtanen

Kirjoittaja on Suomen kansallisoopperan lavastamon työntekijä. GOODSPEED MUSICALS East Haddam, CT, USA Scenic painting Intensive: Foam Carving Techniques. Guild of Scenic Artists: scenicguild.org / gosartists@gmail.com Scenic_Artists_Forum@yahoogroups.com Studio and Forum of Scenic Art Facebook

Tilaa uutiskirje

Temen uutiskirje on kenen tahansa tilattavissa maksuttomasti. Kirje räätälöidään Temen kotisivujen ajankohtaisen sisällön pohjalta kuudesti vuodessa ja toimitetaan tilaajan sähköpostiin..