Siirry sisältöön
Täyteen ahdetussa varastotilassa on tuolia, pöytiä, kaappeja ja laatikoita.
Milloin olet viimeksi päässyt esteettä varaston perälle? Kaikki tavara ulos, jotta saat varaston perältä peilit ja ovet ulos - onko tuttua? Kuva Panu Sirkiä

Panu Sirkiä, paljonko tehokas kierrätys voi pienentää hiilijalanjälkeä taidealoilla?

Suomen teattereista, elokuva- ja tv-tuotannoista syntyy valtavat määrät jätettä, kun produktioita romutetaan: lavastemateriaaleja, kangasta ja asusteita, rikkinäisiä ja käytöstä poistettuja valaistuslaitteita, puuta, metallia, muovia, lasia… Roskalavallinen toisensa jälkeen päätyy kaatopaikoille. Jätettä ei aina lajitella asianmukaisesti, joten jätekustannuksetkin nousevat. Kaikkien lavasteiden, rekvisiitan ja muun materiaalin varastointi on mahdotonta.

Hankkeellamme on kunnianhimoinen tavoite auttaa Suomea kohti hiilineutraaliutta ja luoda samalla työpaikkoja. Haluamme tehdä osamme ympäristön suojelemiseksi ja aktivoida koko esittävän taiteen kentän ja elokuva- ja tv-alan kierrättämään.

Panu Sirkiän mukaan tehokas kierrätys on ratkaisu, josta hyötyisivät ekologisesti, eettisesti ja taloudellisesti kaikki, niin isot talot kuin vapaat ryhmät – luonnosta puhumattakaan. Sirkiän ratkaisu on Matalahiiliteatteri, jonka tavoitteena on laittaa taidealojen kierrätys kuntoon.

Matalahiiliteatteri-hankkeessa selvitetään tänä vuonna voiko kierrättäminen suomalaisissa teattereissa olla mahdollista ja taloudellisesti kannattavaa. Hanke on saanut rahoitusta ELY-keskukselta, jonka lisäksi selvitystyössä mukana ovat Teme, Suomen Teatterit ry, Ekokompassi, Suomen kansallisooppera ja -baletti, Tampereen Työväen Teatteri, Q-teatteri sekä kaupunginteatterit Turusta, Kuopiosta ja Kajaanista.

Esittävän taiteen parissa on ollut monia toimia ja yrityksiä tehostaa ekologisuutta ja kierrätystä, kuten Facebookissa Roinaränni. Carmela Wager teki joitakin vuosia sitten laajan Gröna Teater/Vihreä teatteri -selvityksen. Lavastus ja pukusuunnittelijat ry:n hallitus on myös selvittänyt mm. lavastamoiden ekologisuutta maaleja ja liuottimia myöten.

Palvelu auttaa vaikkapa kiireistä elokuvatuotannon lavastajaa ja rekvisitööriä ja säästää heidän työaikaansa.

Matalahiiliteatteri on kansallinen hanke. Kerro hankeideasta ja aikataulusta, Panu Sirkiä. 

– Hankkeellamme on kunnianhimoinen tavoite auttaa Suomea kohti hiilineutraaliutta ja samalla luoda työpaikkoja. Haluamme tehdä osamme ympäristön suojelemiseksi ja aktivoida koko esittävän taiteen kentän ja elokuva- ja tv-alan kierrättämään.

Tarkoitus on, että materiaalit saavat mahdollisimman pitkän elinkaaren ja kierrätettäväksi joutuva materiaali käsitellään oikein. Uusi kierrätyspalvelumme voi työllistää suoraan ja välillisesti työntekijöitä verstaalle, varastoon, digitaaliseen työhön, logistiikkaan ja asiantuntijatehtäviin. Toiminta on tarkoitus aloittaa vuonna 2021 niin, että eri palveluosat käynnistyvät portaittain.

Minulla on 18 vuoden työkokemus teatterialalta ja olen havainnut, että ala tarvitsee ulkoistetun palvelun pystyäkseen kierrättämään luotettavasti, tehokkaasti ja koordinoidusti. Tätä palvelua olen työstänyt vuoden verran, mutta mikään ei ole vielä valmista ja varmaa.

Hankkeen tarkoitus on palvella teatterin ja esittävän taiteen lisäksi elokuva-, tv-, mainos-alaa, museoita, sisustajia, ympäristötaiteilijoita, tapahtumatuotantoa ja messutoimintaa jne.

Tämän syksyn aikana keräämme hankkeessa kaiken tarvittavan datan: ympäristönäkökulma, yhteistyökumppanit, mahdolliset goodwill-kohteet ja sen lisäksi liiketoimintasuunnitelmaan liittyvät ratkaisut. Selvitämme myös optimaalisen tuotantotilan paikan. Tavoitteena on koko Suomen kattava palvelu. Se on toki iso logistinen haaste, mutta haluamme löytää siihen ratkaisun.

Asiakas saa kierrätyksestä raportin. Tästä on hyötyä toimijoille, sillä he voivat osoittaa toimineensa ympäristöä ja hiilijalanjälkeä pienentäen. Tulevaisuudessa tavoitteena on myös kouluttaa alaa ja toimijoita ympäristötoiminnan saralla.

Mitään valmista lavastetta tai tekijänoikeudellista teoskynnyksen ylittävää teosta ja/tai lavasteen osaa ei sellaisenaan luovuteta eteenpäin.

Miten kierrätys tehdään asiakkaalle helpoksi ja houkuttelevaksi?

– Palvelu on maksullista, mutta pyrimme siihen, että asiakkaan kulut eivät nousisi nykyisestä sekajätteen hävityskuluista.

Toimintaidea on lyhyesti sanottuna se, että me noudamme poistettavan tavarakuorman sovittuna ajankohtana, lajittelemme, siivoamme, kunnostamme ja kierrätämme. Osa tavarasta menee vuokrattavaksi, osa myyntiin ja osa roskiin.

Kunnostettu ja puhdistettu kierrätystavara on avoimesti kaikkien nähtävissä netissä. Nettivarastosta voi etsiä ja löytää tarvitsemiaan tuotteita. Sieltä näkee, onko esine tai lavaste-elementti vapaa vai varattuna, onko se myytävänä vai vuokrattavana. Palvelu auttaa varmasti vaikkapa kiireistä elokuvatuotannon lavastajaa ja rekvisitööriä ja säästää heidän työaikaansa. Tavaroita voi myös ”korvamerkitä/varata maksua vastaan, jos niiden tarve onkin kauempana tulevaisuudessa.

Helpotamme toimijoita myös varastoinnin osalta, koska se vaatii paljon kuutioita ja on kallista. Selvitämme mahdollisuutta luoda ns. satelliittivarasto joidenkin käyttäjien kesken. Se olisi yhteinen varasto pienemmillä kustannuksilla, mutta suuremmalla valikoimalla.

Haetteko kierrätystavaraa ympäri Suomea? Millaista tavaraa te ensisijaisesti haluatte?

– Tarkoitus on, että noudamme luovutettavan materiaalin kohteesta, viemme sen tuotantotiloihimme, jossa jakeet eritellään. Kierrätettäväksi kelpaava materiaali saa koodin ja laitetaan sisäiseen varastointijärjestelmään. Asiakas näkee nettisivuilta osastoittain tavarat kuvina mittoineen ja materiaaleineen.

Tarvittaessa muokkaamme myös tuotetta halutulla tavalla, vaikkapa lavasteseinää tai lavaa tai rappusia tai mitä tahansa. Muokkausta käytetään myös tunnistettavuuden hävittämiseen, jotta yksikään näytelmän lavaste tai puku ei ole enää tunnistettava. Se on tärkeää myös tekijänoikeusnäkökulmasta, joka on tärkeä prioriteetti hankkeessa.

Mitään valmista lavastetta tai tekijänoikeudellista teoskynnyksen ylittävää teosta ja/tai lavasteen osaa ei sellaisenaan luovuteta eteenpäin. Missään nimessä jonkin esityksen lavasteet eivät siirry toisen teatterin lavalle sellaisenaan tai tunnistettavina. Joitakin osasia lavastuksista voidaan kierrättää muille teattereille ja ryhmille, sisutustarpeisiin vaikkapa tapahtumiin ja messuille tai ravintoloihin.

Materiaali, jota me haluamme, tulisi liittyä jollain tavalla esittävien taiteiden tarpeisiin: lavastukseen, puvustukseen, tarpeistoon, rekvisiittaan, tanssimattoihin, tekniikkaan, lavaelementteihin ja muuhun esittävän taiteen toimintaan. Muulle materiaalikierrätykselle on jo toimijoita.

Me emme ole kirpputori emmekä välitä huonokuntoista tavaraa. Kaikki meiltä tuleva materiaali on puhdasta, kunnostettua ja toimivaa. Me puhdistamme ja ionisoimme esim. sohvat, jotta ne eivät ole likaisia tai homeisia. Meiltä tulee saamaan myös erilaisia ns. vakioelementtejä seiniksi ja muita nopeasti kasattavia runkomateriaaleja moneen tilaan.

Palvelu tulee säästämään asiakkaan aikaa ja rahaa, sillä me autamme ongelmien ratkaisuissa. Tarjoamme erilaisten tuotteiden ja palvelujen yhdistämistä. Esimerkiksi elokuva- ja tv-alan konkareita autamme järjestämään kuvauslokaatioita. Voimme tarjota lämpimän hallin, jossa meillä on erilaisten tilojen rakentamista varten valmiita ”legopalikkamaisia” moduuleja, joita on helppo pystyttää ja muokata ilman kuljetus- ja varastointiongelmia.

Tekijänoikeuksista täytyy huolehtia. Tekijöillä pitää olla luottamus luovutettaessa, ettei oman teoksen palasia tunnisteta toisaalla. Kiinnitetäänkö tähän varmasti huomiota?

Kyllä! Tätä asiaa on valmisteltu yhdessä Temen ja Suomen Teatterit ry:n kanssa ja tarkennetaan vielä projektin aikana. Lähtökohta koko toiminnalle on rehellisyys ja avoimuus. Tekijällä pitää olla myös oikeus olla antamatta lupaa kierrätykseen, vaikka se ei olisikaan ekoteko.

Kuka Matalahiili-hanketta hoitaa käytännössä?

– Tällä hetkellä hanketta hoitaa Teatteripalvelu Taito Oy. Se on minun yritykseni, joka on henkilöstövuokrafirma esittävän taiteen parissa. Toinen yritykseni on Lavasteverstas Graniitti, jossa yhtiökumppanini on Petri Mäkelä. Hänellä on myös työkokemusta teatterialalta.

Ryhdyin yrittäjäksi, kun väsyin vuorotyöhön lasten ollessa pieniä. Olin Suomen Kansallisoopperan ja -baletin näyttämötekniikassa 10 vuotta 2000-luvun alkuvuosina ja sitten Aleksanterin Teatterissa 8 vuotta. Taito ja Graniitti tulevat olemaan mukana kierrätyshankkeessa, mutta lopullinen yhtiökuvio selviää tämän vuoden lopulla.

Paljonko hiilijalanjälki pienenee esittävän taiteen ja elokuvatuotantojen parissa matalahiilihankkeen ansiosta?

– Tätä varten rakennamme mittareita eri yhteistyökumppaneiden kanssa juuri tällä hetkellä. Apuna on konsulttifirmoja, esim. Granlund oy ja Seedi oy, joilla on asiantuntemusta. Asiaa selvitetään myös esittävän taiteen kentän ammattilaisten kanssa tulevissa palavereissa.

 Uskotko, että tästä tulee kannattava bisnes?

– Tällä hetkellä näyttää, että kaikki ”liikennevalot” on joko vihreällä tai keltaisella. Eli vastaus on kyllä.

Jos voimme omalta osaltamme vähentää kulttuurialan ympäristökuormaa ja vapauttaa ihmisten resursseja tuottavaan työhön, olemme onnistuneet. Jos lisäksi pystymme työllistämään, niin  olemme todellakin onnistuneet. Muutokseen kuuluu aina pelkoja ja huolia, mutta juuri siksi olen pyrkinyt hankkeen aikana tavoittamaan niin monta tahoa kuin mahdollista ja kertomaan tästä avoimesti.

Haluan kiittää Tapio Säkkistä, joka on Suomen Kansallisoopperan ja -baletin lavastamon päällikkö ja ympäristöpäällikkö. Säkkinen on ollut suuri apu projektipäällikön ominaisuudessa Matalahiiliteatteri -hankkeen perustamisessa. Kannattaa lukea Vespa Laineen tekemä haastattelu Tapio Säkkisestä Meteli-lehdessä, missä he puhuvat esityksen ekologisesta kestävyydestä.

Panu syö jäätelöä.

Panu Sirkiä

Haastateltava on teatterialan ammattilainen ja Matalahiiliteatteri-hankkeen kehittelijä ja toteuttaja.

Anne Saveljeff

Kirjoittaja on Metelin päätoimittaja, Temen tiedottaja ja työehtoasiantuntija.

Tilaa uutiskirje

Saat Temen ajankohtaiset asiat sähköpostiisi neljästi vuodessa.