Siirry sisältöön
Paula Kovanen. Kuvaaja Juho Vehniäinen

Korona ohjasi kuunnelmataiteen pariin

Taiteilija ja tuottaja Paula Kovanen ei lannistunut koronaviruksen edessä. Kun taide- ja kulttuuriala alkoi sulkea estradejaan elävältä taiteelta ja kulttuurilta, Kovanen ryhtyi pohtimaan miten tehdä taidetta, johon koronarajoitukset eivät yllä. Pohdinnoista syntyi työ kuunnelmataiteen parissa. Lukudraamaesitykset kääntyivät sähköiseksi kuunnelmaksi ja luonnossa koettava kävelykuunnelmateos Kenenkään Edith sai alkunsa. Kenenkään Edith -teos on koettavissa 14.5. – 31.7.2022 Helsingin Käåylässä. Liput ja lisätiedot: https://www.hithelsinki.com/kenenkaanedith…

Paula Kovasen hopeareunus koronalle löytyi kuunnelmataiteesta ja sen myötä löytyneistä uusista työmahdollisuuksista.

Kun korona iski taide- ja kulttuurialaan, Paula Kovanen oli tekemässä apurahan turvin lukudraamaesityksiä ikäihmisille palvelutaloihin ja työskenteli osa-aikaisesti Q-teatterin yleisötyön tuottajana. Apurahaa ikäihmisten lukudraamaesityksiin oli vielä jäljellä ja jotain oli keksittävä projektin jatkamiseksi.

– En ollut tehnyt kuunnelmia aiemmin, mutta ajattelin, että kokeilen muuttaa livenä toteutetut lukudraamaesitykset sähköiseksi kuunnelmaksi. Rahoittajat näyttivät ihreää valoa ja sain toimitettua kuunnelman tosi moneen palvelutaloon, Kovanen iloitsee.

Kovanen on työskennellyt mm. näyttelijänä ja tuottajana erilaisissa työryhmissä ja projekteissa. Hänen tapansa työllistää itseään freelancerina kumpuaa usein uteliaisuudesta ja kiinnostuksesta työskennellä esimerkiksi tietyn taidemuodon tai kohderyhmän parissa. Tällä kertaa pakko motivoi.

– Oli pakko keksiä uusi tapa tehdä työtään ja sen kautta tuli uusia työjuttuja, jotka jatkuvat nyt koronan jälkeenkin. Olisin tietysti toivonut löytäväni nämä työt toisella tavalla, mutta ne tulivat osaksi työelämääni nyt näin.

Kävelykuunnelmateos koronan ehdoilla

Toisena koronakeväänä 2021 tuli aika kokeilla kuunnelmataiteen mahdollisuuksia laajemmin. Kovanen alkoi työstämään käsikirjoitusta teokseen, joka toteutettaisiin koronan ehdoilla. Hän halusi yhdistää kuunnelmataiteen sekä luonnon ja antaa teoksen kokijoille mahdollisuuden päästä pois kodeistaan, jonka seiniin ehti kyllästyä korona-aikana. Syntyi kävelykuunnelmateos Kenenkään Edith.

– Luonto tekee sellaisia taideteoksia, johon ihmisen tekemä taide ei pysty. Riittää, kun katsoo ikkunasta ulos, niin luonto vangitsee katseen, Kovanen sanoo.

Kovanen lähti käsikirjoittamaan ja ideoimaan teosta aluksi yksin ja haki sen varmistamiseen Taiteen edistämiskeskuksen korona-apurahaa, joka myönnettiin. Kesällä vastaan tuli freelancereiden ammattiteatterikollektiivi HIT Helsingin teoshaku, jonka maisemateema -ohjelmistoon teos valittiin.

Sopivaksi ympäristöksi pääkaupunkiseudulta valikoitui nopeasti Helsingin Käpylä ja Taivaskallion alue, josta löytyi kaupunkimaisuuden lisäksi monimuotoista luontoa korkeuseroineen. Noin kilometrin mittaiselle alueelle sidottu tarina kuljettaa kokijaa eteenpäin turvallisesti.

Fiktiota ihmisyyden teemoista

Kovanen käsittelee käsikirjoittamassaan ja ohjaamassaan teoksessa ihmisyyteen liittyviä teemoja, kuten ylikiltteyttä, miellyttämistä ja hyväksytyksi tulemisen tarvetta. Alkuperäinen tarkastelun kohde, josta muutkin teemat nousivat, oli konfliktien pelko ihmissuhteissa.

– Eräs kollega kertoi joskus, että hän on aina mennyt rohkeasti konflikteja kohti. Ajattelin silloin, että miten joku uskaltaa. Se oli kiehtovaa, koska olen itse rakentanut identiteettiäni aina enemmän ylikiltteyden ja miellyttämisen varaan, hän kertoo.

Konfliktit ilmentyivät Kovaselle pelottavina tilanteina, joita kohdatessa oli varustauduttava kuin taisteluun lähtevä sotilas ilmaistakseen eriävän mielipiteen. Mielikuvat konflikteista liittyivät tuhoaviin myrskyihin, jotka pääsivät osaksi fiktiivisen teoksen käsikirjoitusta.

Miten kävelykuunnelma koetaan?

Kenenkään Edith koostuu SoundCloudista suoratoistettavasta kuunnelmasta ja lipun ostajalle postitettavasta materiaalikirjeestä. Teoksen kokemiseen tarvitaan älypuhelin, kuulokkeet sekä toimiva Internet-yhteys.

Kokijaa pyydetään saapumaan yksin Käpylän pelastusasemalle materiaalikirjeen kanssa. Seuraavaksi kirjeen sisältö ohjaa kokijan seisomaan pelastusaseman kyltin eteen kuulokkeet korvillaan. Tässä kohtaa on aika laittaa kuunnelma päälle ja antautua mukaan Edithin ohjaamaan seikkailuun.

Niina Juutilainen katsoo kameraan.

Niina Juutilainen

Kirjoitta on kulttuurituottaja, omaishoitaja ja vapaa kirjoittaja.

Tilaa uutiskirje

Saat Temen ajankohtaiset asiat sähköpostiisi neljästi vuodessa.