Siirry sisältöön
Parikymmentä henkilöä istuu pitkän kokouspöydän ääressä.

Kirsi Manninen: ARTSCENICO luo uusia yhteistyömuotoja eurooppalaisten skenografien välille

Skenografi Kirsi Manninen osallistui Berliinissä uuden av-alan skenografien ammatillisen järjestön, ARTSCENICON, perustamiskokoukseen.

Elokuvassa monet taidemuodot kohtaavat ja yhdistyvät. Taiteellinen työryhmä luo yhteistyönä elokuvan maailman. Lavastajat ja pukusuunnittelijat tekevät tämän maailman niin todelliseksi, että näyttelijät voivat kirjaimellisesti pukea sen ylleen ja astua siihen sisään.

Syksyllä 2018 ARTSCENICO kutsui koolle eurooppalaisia skenografeja kolmipäiväiseen taitelijatapaamiseen ja organisaation järjestäytymiskokoukseen Berliiniin, johon minulla oli kunnia osallistua Temen ja Lavastus ja pukusuunnittelijat ry:n (eli LP:n) edustajana.

Saksan elokuva- ja televisioakatemiassa 10.11.2018 pidetyssä yleiskokouksessa luotiin perustamisasiakirjat uudelle kansainväliselle organisaatiolle, ARTSCENICOlle. ARTSCENICO on kansainvälinen taiteilijoiden organisaatio, joka edustaa Euroopassa av-alalla työskenteleviä lavastajia ja pukusuunnittelijoita. Järjestäytymiskokouksen osallistujat edustivat oman maansa pukusuunnittelijoiden ja lavastajien ammatillista organisaatiota. Kokouksessa oli läsnä 27 taiteilijaa 11 maasta. ARTSCENICOn tapaamiseen osallistuneet skenografit loivat säännöt yhteistyöliitolle, joka kokoaa yhteen eri Euroopan maiden ammattijärjestöjen edustajia. ARTSCENICO pyrkii saamaan suunnittelijoiden taiteellisen panoksen merkitystä näkyvämmäksi niin elokuvien tuotantoyhtiöille kuin yleisölle.

Jo yli sata vuotta Babelsbergin studioilla on luotu elokuvamaailmoita, jotka ilahduttavat, koskettavat ja hämmästyttävät. Saimme kulkea samoissa halleissa, joissa Marlene Dietrich oli aikoinaan astellut.

ARTSCENICOn virallinen toimisto on Pariisissa. Edustajat toimivat yhteyshenkilöinä ARTSCENICOn ja oman kansallisen ammattiliittonsa välillä. Kukin maa voi lähettää kaksi edustajaa ARTSCENICOn vuosikokouksiin riippumatta siitä montako erillistä skenografien jäsenjärjestöä kyseisellä maalla on. Tähän mennessä vuosittaisia kokoontumisia on pidetty Roomassa, Pariisissa ja Berliinissä. Vuoden 2019 vuosikokous järjestetään syksyllä 2019 Wienissä.

Berliinissä pidetyssä järjestäytymiskokouksessa valittiin ARTSCENICOn ensimmäinen johtokunta. Alexandra Maringer, Itävalta, äänestettiin yksimielisesti organisaation puheenjohtajaksi ja Maximilian Lange, Saksa, sihteeriksi. Johtokunnan muut jäsenet edustavat maittensa ammattijärjestöjä Ranskasta, Saksasta, Tanskasta, Italiasta, Espanjasta, Sveitsistä ja Iso-Britanniasta. Ilokseni minut valittiin ARTSCENICOn johtokuntaan edustamaan Suomen Lavastus- ja pukusuunnittelijat ry:tä, Temen jäsenjärjestöä.

Berliiniläiset isännät olivat järjestäneet ARTSCENICOn yleiskokousta edeltävänä päivänä eurooppalaisille kollegoilleen opastetun kierroksen maailman vanhimmalle, vuonna 1912, perustetulle Studio Babelsbergille. Viime vuosisadan alussa rakennetut lasisia ”kasvihuoneita” muistuttaneet studiot ovat laajentuneet Euroopan suurimmaksi televisio- ja elokuvatuotannon keskukseksi.

Jo yli sata vuotta Babelsbergin studioilla on luotu elokuvamaailmoita, jotka ilahduttavat, koskettavat ja hämmästyttävät. Saimme kulkea samoissa halleissa, joissa Marlene Dietrich oli aikoinaan astellut. Kiertelimme valtavissa, ulos pystytetyissä kaupunkikulisseissa, joissa on kuvattu lukematon määrä saksalaisia ja kansainvälisiä tuotantoja, kuten The Pianist, Around the World in 80 Days, The Hunger Games: Mockingjay ja Babylon Berlin.

Babylon Berlin -sarjan ulkokohtausten kuvaamista varten Babelsbergin studioille rakennettiin 15 000 neliömetriä katuja ja rakennusten julkisivuja.

Babelsbergin studioiden esittelystä vastasi taiteellisen osaston johtaja Michael Düwel. Hän johdatti meidät kulissien takaiseen kiehtovaan maailmaan, jossa historia ja nykyaika kohtasivat.

Tutustuimme työpajoihin, joissa työskentelivät puusepät, kuvanveistäjät, metallimiehet, muovi-insinöörit sekä lavastemaalarit. Verstailla yhdistyivät vuosikymmenten kokemus, ammattiosaaminen ja huippumoderni tekniikka. Robotit muotoilivat kolmiulotteisia veistoksia ja taitavat maalarit loivat värien ja pintojen avulla vaikuttavia illuusioita elokuvien lavastuksiin. Düwelin verrattomat kertomukset lisäsivät käsityöläisten töihin ripauksen taikuutta ja herättivät kunnioitusta alan ammattilaisia kohtaan.

Kiertelimme tarpeistossa, jossa oli silmänkantamattomiin tavaroita ja huonekaluja, kaikki erinomaisessa saksalaisessa järjestyksessä. Pukuvaraston manttelirivistöt herättivät sotilaallista kunnioista ja mieleen tulvahti välähdyksiä Saksan historiasta. Kulkiessamme ovien kautta verstaasta toiseen, tuoksut toivat vahvasti esille erilaisten materiaalien läsnäolon.

Pukuvarastot, puutyöpajat, maalaamot ja metallipajat antoivat kokonaisvaltaisen käsityksen käsityöläisten monimuotoisista taidoista. Näiden ammattilaisten avustuksella pukusuunnittelijat ja lavastajat herättävät henkiin omat visuaaliset näkemyksensä ja saattavat ne osaksi elokuvan monimuotoista kokonaisuutta.

Kierroksemme lopuksi Michael Düwel toivotti kaikki kansainväliset, sekä pienet että suuret elokuvatuotannot tervetulleiksi kuvaamaan elokuvia Studio Babelsbergille. Saksan valtio tukee omalta osaltaan myös kansainvälisiä tuotantoja.

KATSO STUDIOIDEN ”KATUNÄKYMÄ” / VIRTUAL TOUR 360….

Symposiumiin oli kokoontunut arviolta noin sata skenografian ammattilaista ja opiskelijaa

Keskusteluun kutsuttu Uli Hanisch, Balylon Berlinin lavastaja ja alan opettaja esitti hieman provosoiviakin näkökantoja skenografien työstä ja koulutuksesta. Hanisch oli vakaasti sitä mieltä, että jokainen lavastaja ja pukusuunnittelija hankkii omalla taiteellisella panoksellaan arvostuksensa ja koki keskustelun lavastajien asemasta turhaksi.  Symposiumin alustukset herättivät vilkasta keskustelua pukusuunnittelijoiden, lavastajien ja opiskelijoiden keskuudessa, ja matkan parasta antia olikin mahdollisuus vaihtaa ajatuksia kollegoiden kanssa. Keskusteluissa esille nousivat mm. eurooppalaisten maitten erilaiset käytännöt lavastajien nimikkeissä. Ranskalaiset kutsuvat lavastajia teknikoiksi ja saksalaiset taitelijoiksi. ARTSCENICON pyrkimyksenä on edistää lavastajien ja pukusuunnittelijoiden ammatillista arvostusta ja luoda mm. yhtenäisiä käytäntöjä nimikkeisiin.

Koulutukseen liittyvässä keskustelussa Tanskan ja Itävallan edustajat ilmaisivat huolensa siitä, että valtioiden säästötoimien vuoksi molemmista maista skenografien korkeakouluopetus on lopetettu kokonaan, mikä tuntuu todella surulliselta.

Osa tanskalaisista alan opiskelijoista onkin hakeutunut opiskelijaan ulkomaille, mm Aalto-yliopistoon. Sain myös käsityksen, että Espanjassa ja Portugalissa lavastajien ja pukusuunnittelijoiden koulutus on vielä kovin lapsen kengissä.

Iltapäivän ohjelma muodostui Dr. Anke Schierholzin (Head of Legal Department. VG Bild-Kunst Bonn) luennosta taiteilijoiden copyright käytännöistä Euroopan eri maissa ja siitä, miten alan lainsäädäntöä pyritään parantamaan. Dr. Schierholz kertoi pohjoismaisista tekijänoikeusjärjestelmien malleista ja Kopiosto mainittiin yhtenä esimerkkinä taiteilijoiden tekijäinoikeuskorvauksia hyvin hoitavasta järjestöstä.

Euroopan maissa korvauskäytännöt tuntuivat vaihtelevan suuresti: Britanniassa toisille lavastajille maksetaan korvauksia ja toisille ei, käytäntö vaikutti täysin mielivaltaiselta. Tanskassa taas tekijänoikeuskorvaukset muodostivat melko ison osan kaikkien skenografien tuloista. Päällimmäiseksi seminaaripäivän keskusteluista jäi tunne siitä, että Suomessa koulutus ja taitelijoiden oikeudet on hoidettu suhteellisen hyvin verrattuna Euroopan muihin maihin.

120 vuotta elokuvatuotantoja on luonut moninaisia tapoja tehdä elokuvaa

Kansainvälisten yhteistuotantojen määrä kasvaa ja samalla kansalliset tuotantostandardit, rahoitus ja verotusohjelmat muuttuvat. Koska ammattikäytännöt riippuvat kaikesta tästä, ARTSCENICO pitää tärkeänä tarkastella toimintatapoja yli rajojen: tavata ja etsiä yhteisiä menetelmiä, nähdä erilaisuutemme, oppia toisiltamme ja luoda synergiaa.

ARTSCENICO kutsuu audiovisuaalisten tuotantojen tekijöitä keskustelemaan, ideoimaan ja työskentelemään kanssaan pyöreisiin pöytiin ja työpajoihin. ARTSCENICO tulee esittelemään teoksiaan festivaaleilla, näyttelyissä ja lehdissä. Tuleva vuosi on vielä organisaation sisäistä järjestäytymistä, mutta monet projektit ovat jo kypsymässä kulissien takana. Jos haluat ottaa yhteyttä, kysyä, osallistua jäseneksi tai kumppaniksi, saada uutiskirjeemme, ota meihin yhteyttä: office@artscenico.com

Artscenicon johtokunta. Kuvassa taka-alalla Kirsi Manninen (punaiset hiukset). Kuva Rolf Zoellner

Skenografi Kirsi Manninen on ARTSCENICOn johtokunnan jäsenen

 ARTSCENICOn ensimmäisen virallisen johtokunnan jäsenet edustavat 11:n eurooppalaisen maan ammattijärjestöjä, jotka ovat:

AAPEE – Asociación des Artistas Plásticos Escénicos de Españia – Spain
ADC – Association des Chefs Décorateurs de Cinéma – France
AFCCA – Association Française des Costumiers du Cinéma et de l’Audiovisuel – France
APCEN – Associação Portuguesa de Cenografia – Portugal ASC – Associazione di categoria professionale Scenografi, Costumisti e Arredatori – Italy
BFDG – British Film Designers Guild – Great Britain
DS – Danske Scenografer – Denmark
MAD – Métiers Associés du Décor – France
SSFV – Schweizer Syndikat Film und Video – Switzerland
TEME LP – Theatre, Film and Television Designers – Finland
VdRSD – Verband der Requisiteure und Set Decorator – Germany
VSK– Verband der Berufsgruppen Szenenbild und Kostümbild – Germany VÖF – Verband Österreichischer FilmausstatterInnen – Austria

ARTSCENICOn ensisijaiset tavoitteet

-Hyödyntää eurooppalaisia ammatillisia verkostojamme ja siten edesauttaa keskinäistä vuorovaikutusta, tapaamisia ja tiedon- ja ideoidenvälitystä.
-Edistää lavastajien ja pukusuunnittelijoiden ammattikuvaa sekä puolustaa suunnittelijoiden oikeuksia ja saavutuksia
-Tukea ja vahvistaa suunnittelijoiden ammattitaitoa ja työskentelymetodeja sekä luoda vilkasta kommunikaatiota alan eri oppilaitosten ja ammattilaisten välille.
-Luoda uusia eurooppalaisia yhteistoimintamuotoja sekä julkaisuja ja tehdä ammattiamme näkyväksi niin elokuvatyöryhmän sisällä kuin suurelle yleisöllekin.
-Toimia yhteistyössä FERAn, IMAGOn, OISTATin ja vastaavien organisaatioiden ja yhteishankkeiden kanssa
-Tukea tasa-arvoista työskentelyä sekä torjua kaikenlaista ammattikunnan hyväksikäyttöä audiovisuaalisella alalla
-Aktiivisesti tukea aloitteita, jotka edistävät kaikkea tasa-arvoa ja vastustavat kaikenlaista hyväksikäyttöä audiovisuaalisella alalla.

Joskus pitää mennä kauas, jotta näkee lähelle.

Kiitokset AVEKille kansainvälistymisapurahasta ja LP:lle luottamuksesta osallistua ARTSCENICOn tapaamiseen Berliinissä.

Kirsi Manninen

Matkaraportin kirjoittaja on skenografi, digitaalisen luonnostelun opettaja ja tohtoriopiskelija Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksella, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa, Aalto-yliopistossa, LP:n hallituksen ja ARTSCENICOn johtokunnan jäsen.

Tilaa uutiskirje

Saat Temen ajankohtaiset asiat sähköpostiisi neljästi vuodessa.