Siirry sisältöön
Pienellä näyttämöllä istuu kuusi panelistia rinnakkain. Juontaja Veera Lamberg seisoo ja puhuu mikrofoniin.
Kuva: STST

Tanssitaiteilijan muuttuva ammattitaito -seminaari 15.10.

STST:n seminaarissa pohditaan tanssijuutta, tanssijan ammattitaitoa ja identiteettiä sekä koulutuksen tilannetta taiteen muuttuvalla kentällä. Seminaarissa luodaan katsaus suomalaisen nykytanssijan identiteetin syntyvaiheisiin ja tanssijan taidon käsitteen muuttuvaan historiaan. Paneelikeskustelussa nykytekijät pohtivat, mitä taitoja tai ominaisuuksia tanssin ammattilaisuus vaatii tänä päivänä.

Tanssitaiteilijan muuttuva ammattitaito su 15.10. klo 12–16 Teatterimuseossa

Seminaariin ovat tervetulleita kaikki tanssin kentällä toimivat ja tanssista kiinnostuneet. Seminaariin on ilmainen sisäänpääsy.

Ritva Arvelo totesi Suomen Tanssitaiteilijain Liiton (STTL) kevätkokoukseen 1981 kirjoittamassaan alustuksessa: ”Milloin olen joutunut taidepolitiikassa vaikutusvaltaiseen asemaan, olen ollut hyvin tyytyväinen siitä, että olen voinut leuhkasti ilmoittaa Tanssiliiton olevan ainoa taidejärjestö, joka tarkistaa jäsentensä taidollisen tason ja vastaa siitä!”

Ennen ammattikoulutuksen muotoutumista 1980-luvulla liittoon pyrittiin tanssi- tai opetusnäytteen perusteella. Vuosien varrella ammattilaisuuden kriteereistä ehdittiin liitossa keskustella moneen kertaan. Toisaalta nyt, postmodernissa ajassa ja tanssikäsityksen laajennuttua, tanssitaiteilijalta vaaditaan yhä enemmän erilaisia ilmaisullisia työkaluja ja fyysisyyden tapoja, mutta myös tuotantoon ja ammatilliseen verkostoitumiseen liittyvää osaamista. Myös tanssijan taidosta on jälleen tullut kiinnostava keskustelunaihe.

Onko tanssin perusopetuksessa huomioitu tanssijuuden nykyvaatimukset? Entä ammattikoulutuksessa? Miten eri tanssilajit kohtaavat tänä päivänä, vai sulkevatko niiden keholliset tai taidolliset agendat toisensa pois? Tiedämmekö, mistä puhumme, kun puhumme tanssista? Voiko nykytanssija esiintyä laivashowssa ja show-tanssija nykytanssijana, vai onko alalla piilohierarkioita tai näkymättömiä rajoja, joita ei helposti ylitetä? Miten pärjätä moniammattilaisena, jolla on usein monta työroolia: esiintyjä, opettaja, tuottaja? Kun tekee vähän kaikkea, eikö enää tee hyvin mitään? Kärsiikö uskottavuus? Voiko sanoa olevansa taiteilija, jos ei ole esiintynyt pitkään aikaan?

Aikataulu

12.00 Veera Lamberg: Seminaarin avaus
12.15 Tiina Suhonen: Tanssijan muuttuvat taidot historiallinen perspektiivi
13.00 Riikka Korppi-Tommola: Tanssijuuden aineksia 1960-, 80- ja 90-luvuilta

13.45 Kahvitauko

14.15 Paneelikeskustelu. Mitä tanssitaiteilijan ammattitaito tarkoittaa nyt? Keskustelijoina Suvi Kajaus, Laura Lehtinen, Katarina McAlester, Antti Nieminen, Elina Pirinen ja Antti Seppänen. Keskustelua moderoi Veera Lamberg.
15.45 Veera Lamberg: Seminaarin päätös

Puhujat

Tiina Suhonen on pitkän linjan tanssihistorioitsija ja -kirjoittaja, joka on tehnyt opetusuransa Teatterikorkeakoulun tanssitaiteen laitoksella.

Riikka Korppi-Tommola toimi vuosina 1980–2000 tanssijana Helsingin kaupunginteatterin tanssiryhmässä. Hän valmistui Helsingin yliopistosta filosofian tohtoriksi vuonna 2014 suomalaista 1960-luvun tanssitaidetta käsittelevällä väitöskirjallaan ja toimii parhaillaan tanssintutkijana sekä tuntiopettajana.

Veera Lamberg on tanssitaiteilija (BA with Honours) ja filosofian maisteri (pääaineena teatteritiede, erikoistumisalana tanssintutkimus). Hän on toiminut useissa eri tehtävissä tanssin alalla, viimeisimpänä työnään tuottajana Siivet kantapäissä -näyttelyssä.

Panelistit

Suvi Kajaus valmistunut tanssinopettajaksi Savonia Ammattikorkeakoulusta ja jatkaa tällä hetkellä opintojaan tanssinopettajan maisteriopinnoissa Teatterikorkeakoulussa. Kajaus opettanut tanssia jo 20 vuotta, lajeina nykytanssi, lastentanssi ja jazz. Akrobatia- ja poikaopetus ovat hänen erikoisosaamisalueitaan. Opetuksen lisäksi Kajaus on toiminut tanssijana ja koreografina, luennoitsijana, kouluttajana sekä erilaisissa luottamustehtävissä.

Laura Lehtinen on koreografi, esiintyjä, kirjoittaja ja opettaja. Hän on valmistunut tanssitaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulusta, Koreografian maisteriohjelmasta keväällä 2014. Sitä ennen hän on suorittanut tanssitaiteen kandidaatin tutkinnon TeaKissa sekä filosofian maisterin tutkinnon Jyväskylän yliopistossa. Hänen viimeisimpiä töitään ovat yhteistyöteos Glamour & Glam, pieni duettoteos Pelipäivätanssit (2016) ja Kappale kauneinta kehoa – ja pylly (Tanssiteatteri Kramppi 2015, JKL). Tällä hetkellä Lehtinen työskentelee esiintyjänä Nollapiste-kollektiivin teoksessa Tanhu (kor. Janina Rajakangas, ensi-ilta 6.1.2018).

Katarina McAlester toimii tällä hetkellä lehtorina Teatterikorkeakoulun tanssinopettajan maisteriohjelmassa. McAlester on tanssitaiteen maisteri ja koreografi, joka on toiminut myös mm. Pyhäjärven Täydenkuun tanssien ja JoJo – Oulun tanssin keskuksen taiteellisena johtajana.

Antti Nieminen on opiskellut Teatterikorkeakoulussa tanssitaiteen laitoksella. Hän on toiminut tanssijana, laulajana, näyttelijänä ja koreografina useissa teoksissa muun muassa Svenska Teaternilla, HKT:lla, TTT:llä, TKT:llä, SKO:lla sekä Komediateatteri Arenassa ja Tanssiteatteri Minimissä.

Elina Pirinen on koreografi-tanssija ja rockmuusikko. Työssään hän tutkii tunteellista subjektiivista ruumista sekä kieltä ajatteluna, kokemuksena ja politiikkana jaetussa todellisuudessa. Hän myös kuratoi Esitystaiteen talo Mad Housessa ja toimii eläinaktiivina.

Antti Seppänen on tanssitaiteilija, joka on työskennellyt useiden eri ohjaajien ja koreografien kanssa ympäri Suomea ja ulkomailla. Hän on myös Pand – Taiteilijat rauhan puolesta -yhdistyksen puheenjohtaja.

Tilaa uutiskirje

Saat Temen ajankohtaiset asiat sähköpostiisi neljästi vuodessa.