Pohjolan ay-johtajat esittävät G20-maiden yhteistä investointistrategiaa

AjankohtaistaLausunnot • tiistai, 04 heinäkuu 2017 08:23

Pohjoismaisten palkansaajakeskusjärjestöjen puheenjohtajat esittävät G20-maille yhteistä julkisten investointien strategiaa. Investointien avulla vauhditetaan alhaista kasvua ja vähennetään työttömyyttä.

Puheenjohtajien mielestä Pohjoismaiden tulee ottaa entistä suurempi tila kansainvälisillä areenoilla, esimerkiksi G20:ssä.

– Pohjola on kilpailukykyinen ja taloudellisesti tasa-arvoinen alue muun muassa sen ansiosta, että työmarkkinat ovat järjestäytyneet ja työmarkkinaosapuolten välillä vallitsee tasapaino, puheenjohtajat toteavat.

Keskusjärjestöjen puheenjohtajat kehottavat Norjan pääministeriä Erna Solbergia nostamaan G20-maiden huippukokouksessa keskusteluun Pohjoismaille tärkeitä asioita. Investointistrategian lisäksi puheenjohtajat nostavat esille seuraavat tavoitteet:

- Työntekijöiden järjestäytymistä, sosiaalista vuoropuhelua ja työmarkkinaosapuolen yhteistyötä edistetään kansallisesti ja globaalisti.

- Tasa-arvoa lisätään panostamalla perhepolitiikkaan.

- Kaikille tarjotaan mahdollisuus koulutukseen, osaamisen kehittämiseen ja elinikäiseen oppimiseen, mikä edistää myös maahanmuuttajien ja pakolaisten kotoutumista.

- Digitalouden synnyttämien uusien liiketoimintamallien synnyttämiin haasteisiin tartutaan, samalla kun turvataan työntekijän oikeudet ja työehdot digitaloudessa.

Keskusjärjestöpuheenjohtajat esittävät kannanotossaan huolensa Trumpin ja Brexitin edustaman populismin ja protektionismin leviämisestä. Keskeinen syy populismin kasvulle on taloudellisen epätasa-arvon kasvu.

Puheenjohtajat ovatkin tyytyväisiä, että OECD, Kansainvälinen valuuttarahasto ja Maailmanpankki ovat muuttaneet linjaansa ja globaalilla agendalla on taas tilaa uusille avauksille.

– Sen lisäksi että taloudellinen epätasa-arvo ja tasa-arvon puute murentavat yhteiskunnan sosiaalista koheesiota, niiden on myös todettu hidastavan kasvua ja vaikeuttavan talouden elpymistä taantuman jälkeen. Taloudellinen epätasa-arvo ei yksinkertaisesti hyödytä ketään.

Pohjoismaiden ministerineuvoston puheenjohtajamaana toimivan Norjan pääministeri Erna Solberg osallistuu G20-maiden huippukokoukseen Hampurissa 7.–8. heinäkuuta liittokansleri Angela Merkelin kutsusta. Pohjolan ammatillisen yhteisjärjestön PAYn kirjeen Solbergille ovat Suomesta allekirjoittaneet SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ja STTK:n puheenjohtaja Antti Palola.

Pohjoismaisten palkansaajakeskusjärjestöjen puheenjohtajien kannanotto.....

Lisätiedot:

SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Pekka Ristelä, puh. 040 546 8781

Osallistu keskusteluun

#1 skyrim 21.07.2017 08:20
Magnificent beat ! I would like to apprentice while you amend your website,
how could i subscribe for a blog web site? The account helped me a acceptable deal.
I had been a little bit acquainted of this your broadcast provided bright clear idea
skyrim: http://theelderscrolls5skyrimevolution225.ru
Lainaa